برنامه استراتژیک دفتر توسعه آموزش(EDO)

 

مقدمه:

 

برنامه ریزی فرآیندی است که همه تلاش ها و فعالیت ها را در راستای هدف و مسیر درست تحقق هدف، هدایت می کند. برنامه ریزی فعالیتی پویا و هدفمند است که از ویژگیهایی مانند تداوم، جامعیت، قابلیت اجرا و تناسب با توانمندیهای سازمانی و همچنین مبتنی بر آگاهی، دقت، تجزیه و تحلیل از شرایط بیرونی و درونی سازمان می باشد. امروزه توجه به برنامه ریزی استراتژیک بطور روز افزون در حال افزایش است و دانشمندان و نظریه پردازان علم مدیریت، تعاریف متفاوتی از برنامه ریزی استراتژیک ارائه نموده اند. برنامه استراتژیک نوعی برنامه است که در سطوح عالی سازمان طرح ریزی می شود و تاکید آن روی اثربخشی و منافع آتی سازمان است. این نوع برنامه ریزی ساختار منعطف و متناسب با تغییرات را در نظر می گیرد، تابع ارزش ها، ایدئولوژی ها، سیاست ها و استراتژی های حاکم بر سازمان است و اغلب بر عهده مقامات عالی سازمان می باشد. هدف از این نوع برنامه ریزی حل مسائل اساسی سازمان و رشد و توسعه کلی سازمان است بطوریکه مبتنی بر پیش بینی و آینده نگری بوده و نگرشی گسترده و جهت دار دارد.

 

آنچه مسلم است کلیه سازمانها برای رسیدن به اهداف و آرمانهای بلند مدت خود نیازمند نگریستن به افقی دور دست با برنامه ای مشخص و ساختارمند دارند. این امر بویژه در خصوص آن دسته از سازمانهایی که در توسعه کشور نقشی اساسی دارند اختصاصا مورد تاکید و تامل است. آموزش عالی یکی از محورهای اساسی ومهم در توسعه کشور است و مراکز توسعه آموزش راهی برای ارتقاء کیفیت آموزش می باشند. با این دیدگاه دفاتر توسعه آموزش در دانشکده های پرستاری و مامایی نیز با هدف ارتقاء کیفیت آموزش علوم مراقبت در رشته های پرستاری و مامایی در مقاطع مختلف تحصیلی و به منظور بالا بردن سطح کیفیت عملکرد آموزشی اعضاء هیئت علمی و توسعه دانش آموزش علوم پزشکی فعالیتهای خود را تحت نظر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاهها شروع به فعالیت نموده اند. وظایف و فعالیتهای این دفتر مطابق با آئین نامه شرح وظایف دفاتر توسعه مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاست های مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در راستای نقشه علمی دانشگاه و برنامه راهبـردی دانشکـده به شـرح زیر می باشد :



  • همکاری در ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی
  • همکاری در اجرا و ارائه مشاوره در زمینه ارزشیابی اعضای هیات علمی
  • همکاری در اجرا و ارائه مشاوره در فرآیندهای آموزش در دانشکده
  • ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح های پژوهش در آموزش
  • ارائه مشاوره در حیطه های مختلف فرآیند یاددهی – یادگیری، اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی به گروههای آموزشی و اعضای هیات علمی دانشکده
  • ارائه مشاوره های لازم به شورای آموزشی دانشکده

 

لذا با تکیه بر محورهای اساسی مطرح شده، برنامه استراتژیک دفتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان به شرح زیر تدوین گردیده است.

رسالت(Mission):

رسالت دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری ومامایی شرق گیلان ایجاد شرایطی مطلوب برای ارتقاء سطوح کمی و کیفی آموزش گروههای مختلف در جهت توانمندسازی نیروهای انسانی و افزایش انگیزه در مدرسین و فراگیران از طریق سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت موثر بر فرایندهای آموزشی، توسعه پژوهش در آموزش، نظارت وارزشیابی و آموزش و توانمند سازی مدرسین و فراگیران با استفاده از فناوری های مناسب و نوین و فعالیت در حیطه ها وابعاد مختلف آموزشی است.

چشم انداز (vision):

ما برآنیم با ارتقای توانمندی های علمی و عملی بعنوان مرکز تفکر و تحول و برنامه ریزی آموزشی دانشکده انجام وظیفه نموده، در زمینه آموزش پرستاری و مامایی با جذب و تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء مهارتهای حرفه ای اعضای هیأت علمی به عنوان یک گروه آموزشی و پژوهشی در سطح منطقه ای و کشوری بعنوان مرکزی فعال، پویا و خلاق در زمینه آموزش شناخته شویم.

ارزشهای سازمان (Values):

  • اعتقاد و عمل بر ارزشهای اسلامی و مبانی دینی و خدا محوری با تاکید بر حفظ کرامت انسانی
  • پایبندی براصول انسانی و اخلاق حرفه ای
  • رعایت عدالت و حقوق ذینفعان
  • رعایت قوانین و مقررات در چهار چوب اصول آموزشی
  • تکیه بر شایسته سالاری
  • مشارکت فعال با سایر حوزه ها بر پایه اعتماد واحترام وکار گروهی
  • تکیه بر مدیریت علمی و مشارکتی
  • نوگرایی و پرورش استعدادها و خلاقیت ها
  • ثبات و پایداری در اصول

لیست ذینفعان:

 

الف: ذینفعان درونی:

  • اعضای هیئت علمی
  • دانشجویان
  • ریاست ، معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده
  • مرکز مطالعه و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه (EDC)
  • گروههای آموزشی
  • مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه

 

ب : ذینفعان بیرونی:

  • هیئت امنای دانشگاه
  • معاونت آموزشی وزارت متبوع
  • هیئت ممیزه وزارت بهداشت
  • جامعه و عموم مردم
  • سازمانهای دولتی

نقاط قوت(Strengths):

S1 - وجود اعضای هیأت علمی توانمند ، با تجربه و با انگیزه برای همکاری

S2 - وجود شوراهای پژوهشی و آموزشی فعال

S3- فعال بودن وب سایت دانشکده

S4- وجود مراکز آموزشی درمانی تخصصی برای آموزش و پژوهشهای بالینی

S5- برگزاری برنامه های بازآموزی و کارگاههای آموزشی برای اعضای هیئت علمی

S6- وجود هیات امنا در دانشگاه

S7- وجود ایده های نوآورانه برای انجام پژوهش در آموزش

S8 - وجود کتابخانه با برخورداری از کتابهای متنوع و تخصصی به روز

S9- دسترسی به اینترنت و سیستم اتوماسیون مناسب

S10- وجود روند رو به رشد ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی

S11- حمایت مناسب مسئولین دانشگاه از فعالیتهای مرکز

S12- توجه به کیفیت آموزش

S13- تعامل مناسب و مطلوب با مدیران آموزشی و سایر بخشهای مرتبط با آموزش

S14- وجود دیدگاه و نگرش مثبت مدیران ارشد در ایجاد تحولات اصلاح گرایانه

S15- وجود شوراها و کمیته های فعال (برنامه ریزی درسی، ارزشیابی، پژوهش درآموزش، توانمندی اعضای هیئت علمی، استعدادهای درخشان وآموزش پاسخگو )

S16- وجود سیستم هم آوا جهت ارزشیابی دانشجو و اساتید

S17- دسترسی آسان اعضای هیات علمی به بانکهای اطلاعات علمی

S18- محیط فیزیکی مناسب دفترتوسعه آموزش

نقاط ضعف(Weakness):

W1- عدم تناسب چارت تشکیلاتی با روند رشد و توسعه در دانشکده

W2- پایین بودن سرعت اینترنت

W3- کمبود کارشناس آموزشی و هیئت علمی بصورت تمام وقت و نیمه وقت درEDO

W4 - عدم استقلال مالی و کمبود منابع مالی لازم جهت فعالیتهای مناسب مرکز

W5- وجود بوروکراسی اداری دست و پاگیر

W6- کمبود تعداد طرحهای پژوهش در آموزش

W7- نامناسب بودن سیستم های ارزشیابی اساتید

W8- نبود سیستم بازخورد و پیگیری مناسب جهت رفع نواقص آموزشی اساتید و دانشجویان

W9- کمبود عوامل انگیزشی در اعضای هیئت علمی و کارشناسان برای همکاری با EDO

فرصت ها(opportunities):

O1- وجود سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور و نقشه جامع علمی به عنوان مبنا و راهنمایی در جهت تدوین برنامه استراتژیک

O2- حمایت مناسب از فعالیتهای دفتر از سوی مرکز مطالعات دانشگاه

O3 - امکان دسترسی و بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی مناسب در جهت ارزشیابی فعالیتهای آموزشی

O4- همکاری مناسب معاونت های آموزشی و پژوهشی با فعالیت های مرکز

O5 - شرکت در کنگره ها و برنامه ها ی آموزشی دانشگاهی و بین المللی  (AMEE2024جهت آشنایی با تجربیات موفق مراکز و دانشگاههای کشور و دنیا)

O6-وجود فرصت های علمی تحقیقاتی و وجود بستر مناسب برای برنامه های آموزشی و پژوهشی

O7 - سیاستگذاری معاونت آموزشی وزارت متبوع بر ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی توسط اساتید دانشگاهها

تهدیدها(Threats):

T1-تمرکز بیشتر آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی به انجام فعالیتهای پژوهشی در مقایسه با آموزش

T2- عدم تناسب تعداد مجوز ها و تعداد پستهای جذب هیأت علمی با روند توسعه دانشکده

T3- عدم وجود نظام پایش و ارزشیابی مناسب فعالیتهای آموزشی در سطح دانشکده ها

T4- عدم حمایت و استفاده کافی از نتایج ارزشیابی ها توسط مسئولین ذیربط

T5-وجود روزمرگی در فعالیتها

اهداف کلی دفتر توسعه آموزش (Goals):

 

G1- ایجاد نظام جامع طراحی آموزشی (برنامه ریزی درسی)

G2- ارزشیابی آموزشی

G3- توسعه کمی و کیفی تحقیقات در دانشکده پرستاری و مامایی مرتبط با آموزش دانشکده و سیستم سلامت (پژوهش در آموزش)

G4- ارتقاء سطح کیفی دانش و توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه (توانمند سازی و آموزش اساتید)

G5-  دانشجویان استعداد درخشان و المپیاد علمی دانشجویی

G6-توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات( فن آوری اطلاعات و آموزش پزشکی)

G7- توسعه انگیزش مناسب برای اساتید، دانشجویان و ارائه کنندگان خدمات به منظور تحقق هر چه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه ( آموزش پاسخگو)

اهداف اختصاصی (Objectives):

G1*- ایجاد نظام جامع طراحی آموزشی (برنامه ریزی درسی)

G1O1- افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه در فرآیندهای مختلف آموزشی (برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، نظارتی و ارزشیابی فعالیتها)

G1O2- بکارگیری و ارتقاء روش های نوین آموزش پزشکی در تدریس

 

G2*-توسعه نظام ارزشیابی آموزشی دانشکده بر مبنای اصول استاندارد کشوری (ارزشیابی آموزشی)

G2O1- بهبود سیستم پایش و ارزشیابی نظام آموزشی در محورهای مختلف

G2O2- استقرار و اجرای نظام ارزشیابی فعالیتهای آموزشی

G2O3- ایجاد و ارتقاء سیستم بهره وری آموزشی با استفاده از تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی

G3*- توسعه کمی و کیفی تحقیقات در دانشکده پرستاری و مامایی مرتبط با اصول آموزش (پژوهش در آموزش)

G3O1- توسعه تحقیقات در زمینه آموزش پزشکی و دانش پژوهی

G3O2- نشر نتایج حاصل از تحقیقات و کسب امتیاز در عرصه رقابتهای کشوری

  G3O3-تلاش در جهت جلب مشارکت افراد ذیصلاح در پیشبرد پروژه های تحقیقی

 

G4*- ارتقاء سطح کیفی دانش و توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه (توانمند سازی و آموزش اساتید)

G4O1- توسعه دانش و مهارت اعضای هیئت علمی و مدرسین در زمینه آموزش

G4O2-جلب مشارکت اعضای هیئت علمی در خصوص کاربرد روشهای نوین آموزش

 

G5*- دانشجویان استعداد درخشان

G5O1- تعیین راهکار جهت پرورش دانشجویان با استعدادهای درخشان و شناسایی دانشجویان واجد شرایط و علاقمند جهت شرکت در المپیاد علمی دانشجویی

G5O2- ارائه اطلاعات لازم به دانشجویان در زمینه حیطه های مختلف المپیادهای علمی دانشجویان

 

G6*- توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات ( فن آوری اطلاعات و آموزش پزشکی)

G6O1-توسعه دانش و مهارت اعضای هیئت علمی و مدرسین در خصوص فناوریهای نوین آموزشی

G6O2-ارتقاء و توسعه تسهیلات در زمینه بکارگیری فناوریهای اطلاعات

G6O3- امکان دسترسی شبانه روزی دانشجویان به اساتید و کارکنان به شبکه

 

آخرین بروز رسانی : 1403/07/28