برنامه استراتژیک دفتر توسعه آموزش(EDO)
مقدمه:
برنامه ریزی فرآیندی است که همه تلاش ها و فعالیت ها را در راستای هدف و مسیر درست تحقق هدف، هدایت می کند. برنامه ریزی فعالیتی پویا و هدفمند است که از ویژگیهایی مانند تداوم، جامعیت، قابلیت اجرا و تناسب با توانمندیهای سازمانی و همچنین مبتنی بر آگاهی، دقت، تجزیه و تحلیل از شرایط بیرونی و درونی سازمان می باشد. امروزه توجه به برنامه ریزی استراتژیک بطور روز افزون در حال افزایش است و دانشمندان و نظریه پردازان علم مدیریت، تعاریف متفاوتی از برنامه ریزی استراتژیک ارائه نموده اند. برنامه استراتژیک نوعی برنامه است که در سطوح عالی سازمان طرح ریزی می شود و تاکید آن روی اثربخشی و منافع آتی سازمان است. این نوع برنامه ریزی ساختار منعطف و متناسب با تغییرات را در نظر می گیرد، تابع ارزش ها، ایدئولوژی ها، سیاست ها و استراتژی های حاکم بر سازمان است و اغلب بر عهده مقامات عالی سازمان می باشد. هدف از این نوع برنامه ریزی حل مسائل اساسی سازمان و رشد و توسعه کلی سازمان است بطوریکه مبتنی بر پیش بینی و آینده نگری بوده و نگرشی گسترده و جهت دار دارد.
آنچه مسلم است کلیه سازمانها برای رسیدن به اهداف و آرمانهای بلند مدت خود نیازمند نگریستن به افقی دور دست با برنامه ای مشخص و ساختارمند دارند. این امر بویژه در خصوص آن دسته از سازمانهایی که در توسعه کشور نقشی اساسی دارند اختصاصا مورد تاکید و تامل است. آموزش عالی یکی از محورهای اساسی ومهم در توسعه کشور است و مراکز توسعه آموزش راهی برای ارتقاء کیفیت آموزش می باشند. با این دیدگاه دفاتر توسعه آموزش در دانشکده های پرستاری و مامایی نیز با هدف ارتقاء کیفیت آموزش علوم مراقبت در رشته های پرستاری و مامایی در مقاطع مختلف تحصیلی و به منظور بالا بردن سطح کیفیت عملکرد آموزشی اعضاء هیئت علمی و توسعه دانش آموزش علوم پزشکی فعالیتهای خود را تحت نظر مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاهها شروع به فعالیت نموده اند. وظایف و فعالیتهای این دفتر مطابق با آئین نامه شرح وظایف دفاتر توسعه مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سیاست های مرکز مطالعات و توسعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و در راستای نقشه علمی دانشگاه و برنامه راهبـردی دانشکـده به شـرح زیر می باشد :
لذا با تکیه بر محورهای اساسی مطرح شده، برنامه استراتژیک دفتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده پرستاری و مامایی شرق گیلان به شرح زیر تدوین گردیده است.
رسالت(Mission):
رسالت دفتر توسعه آموزش دانشکده پرستاری ومامایی شرق گیلان ایجاد شرایطی مطلوب برای ارتقاء سطوح کمی و کیفی آموزش گروههای مختلف در جهت توانمندسازی نیروهای انسانی و افزایش انگیزه در مدرسین و فراگیران از طریق سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت موثر بر فرایندهای آموزشی، توسعه پژوهش در آموزش، نظارت وارزشیابی و آموزش و توانمند سازی مدرسین و فراگیران با استفاده از فناوری های مناسب و نوین و فعالیت در حیطه ها وابعاد مختلف آموزشی است.
چشم انداز (vision):
ما برآنیم با ارتقای توانمندی های علمی و عملی بعنوان مرکز تفکر و تحول و برنامه ریزی آموزشی دانشکده انجام وظیفه نموده، در زمینه آموزش پرستاری و مامایی با جذب و تربیت نیروهای متخصص و ارتقاء مهارتهای حرفه ای اعضای هیأت علمی به عنوان یک گروه آموزشی و پژوهشی در سطح منطقه ای و کشوری بعنوان مرکزی فعال، پویا و خلاق در زمینه آموزش شناخته شویم.
ارزشهای سازمان (Values):
لیست ذینفعان:
الف: ذینفعان درونی:
ب : ذینفعان بیرونی:
نقاط قوت(Strengths):
S1 - وجود اعضای هیأت علمی توانمند ، با تجربه و با انگیزه برای همکاری
S2 - وجود شوراهای پژوهشی و آموزشی فعال
S3- فعال بودن وب سایت دانشکده
S4- وجود مراکز آموزشی درمانی تخصصی برای آموزش و پژوهشهای بالینی
S5- برگزاری برنامه های بازآموزی و کارگاههای آموزشی برای اعضای هیئت علمی
S6- وجود هیات امنا در دانشگاه
S7- وجود ایده های نوآورانه برای انجام پژوهش در آموزش
S8 - وجود کتابخانه با برخورداری از کتابهای متنوع و تخصصی به روز
S9- دسترسی به اینترنت و سیستم اتوماسیون مناسب
S10- وجود روند رو به رشد ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی
S11- حمایت مناسب مسئولین دانشگاه از فعالیتهای مرکز
S12- توجه به کیفیت آموزش
S13- تعامل مناسب و مطلوب با مدیران آموزشی و سایر بخشهای مرتبط با آموزش
S14- وجود دیدگاه و نگرش مثبت مدیران ارشد در ایجاد تحولات اصلاح گرایانه
S15- وجود شوراها و کمیته های فعال (برنامه ریزی درسی، ارزشیابی، پژوهش درآموزش، توانمندی اعضای هیئت علمی، استعدادهای درخشان وآموزش پاسخگو )
S16- وجود سیستم هم آوا جهت ارزشیابی دانشجو و اساتید
S17- دسترسی آسان اعضای هیات علمی به بانکهای اطلاعات علمی
S18- محیط فیزیکی مناسب دفترتوسعه آموزش
نقاط ضعف(Weakness):
W1- عدم تناسب چارت تشکیلاتی با روند رشد و توسعه در دانشکده
W2- پایین بودن سرعت اینترنت
W3- کمبود کارشناس آموزشی و هیئت علمی بصورت تمام وقت و نیمه وقت درEDO
W4 - عدم استقلال مالی و کمبود منابع مالی لازم جهت فعالیتهای مناسب مرکز
W5- وجود بوروکراسی اداری دست و پاگیر
W6- کمبود تعداد طرحهای پژوهش در آموزش
W7- نامناسب بودن سیستم های ارزشیابی اساتید
W8- نبود سیستم بازخورد و پیگیری مناسب جهت رفع نواقص آموزشی اساتید و دانشجویان
W9- کمبود عوامل انگیزشی در اعضای هیئت علمی و کارشناسان برای همکاری با EDO
فرصت ها(opportunities):
O1- وجود سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور و نقشه جامع علمی به عنوان مبنا و راهنمایی در جهت تدوین برنامه استراتژیک
O2- حمایت مناسب از فعالیتهای دفتر از سوی مرکز مطالعات دانشگاه
O3 - امکان دسترسی و بهره گیری از نرم افزارهای آموزشی مناسب در جهت ارزشیابی فعالیتهای آموزشی
O4- همکاری مناسب معاونت های آموزشی و پژوهشی با فعالیت های مرکز
O5 - شرکت در کنگره ها و برنامه ها ی آموزشی دانشگاهی و بین المللی (AMEE2024جهت آشنایی با تجربیات موفق مراکز و دانشگاههای کشور و دنیا)
O6-وجود فرصت های علمی تحقیقاتی و وجود بستر مناسب برای برنامه های آموزشی و پژوهشی
O7 - سیاستگذاری معاونت آموزشی وزارت متبوع بر ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی توسط اساتید دانشگاهها
تهدیدها(Threats):
T1-تمرکز بیشتر آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی به انجام فعالیتهای پژوهشی در مقایسه با آموزش
T2- عدم تناسب تعداد مجوز ها و تعداد پستهای جذب هیأت علمی با روند توسعه دانشکده
T3- عدم وجود نظام پایش و ارزشیابی مناسب فعالیتهای آموزشی در سطح دانشکده ها
T4- عدم حمایت و استفاده کافی از نتایج ارزشیابی ها توسط مسئولین ذیربط
T5-وجود روزمرگی در فعالیتها
اهداف کلی دفتر توسعه آموزش (Goals):
G1- ایجاد نظام جامع طراحی آموزشی (برنامه ریزی درسی)
G2- ارزشیابی آموزشی
G3- توسعه کمی و کیفی تحقیقات در دانشکده پرستاری و مامایی مرتبط با آموزش دانشکده و سیستم سلامت (پژوهش در آموزش)
G4- ارتقاء سطح کیفی دانش و توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه (توانمند سازی و آموزش اساتید)
G5- دانشجویان استعداد درخشان و المپیاد علمی دانشجویی
G6-توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات( فن آوری اطلاعات و آموزش پزشکی)
G7- توسعه انگیزش مناسب برای اساتید، دانشجویان و ارائه کنندگان خدمات به منظور تحقق هر چه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه ( آموزش پاسخگو)
اهداف اختصاصی (Objectives):
G1*- ایجاد نظام جامع طراحی آموزشی (برنامه ریزی درسی)
G1O1- افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه در فرآیندهای مختلف آموزشی (برنامه ریزی، مدیریت، اجرا، نظارتی و ارزشیابی فعالیتها)
G1O2- بکارگیری و ارتقاء روش های نوین آموزش پزشکی در تدریس
G2*-توسعه نظام ارزشیابی آموزشی دانشکده بر مبنای اصول استاندارد کشوری (ارزشیابی آموزشی)
G2O1- بهبود سیستم پایش و ارزشیابی نظام آموزشی در محورهای مختلف
G2O2- استقرار و اجرای نظام ارزشیابی فعالیتهای آموزشی
G2O3- ایجاد و ارتقاء سیستم بهره وری آموزشی با استفاده از تجزیه و تحلیل نتایج ارزشیابی
G3*- توسعه کمی و کیفی تحقیقات در دانشکده پرستاری و مامایی مرتبط با اصول آموزش (پژوهش در آموزش)
G3O1- توسعه تحقیقات در زمینه آموزش پزشکی و دانش پژوهی
G3O2- نشر نتایج حاصل از تحقیقات و کسب امتیاز در عرصه رقابتهای کشوری
G3O3-تلاش در جهت جلب مشارکت افراد ذیصلاح در پیشبرد پروژه های تحقیقی
G4*- ارتقاء سطح کیفی دانش و توانمندی اعضای هیئت علمی دانشگاه (توانمند سازی و آموزش اساتید)
G4O1- توسعه دانش و مهارت اعضای هیئت علمی و مدرسین در زمینه آموزش
G4O2-جلب مشارکت اعضای هیئت علمی در خصوص کاربرد روشهای نوین آموزش
G5*- دانشجویان استعداد درخشان
G5O1- تعیین راهکار جهت پرورش دانشجویان با استعدادهای درخشان و شناسایی دانشجویان واجد شرایط و علاقمند جهت شرکت در المپیاد علمی دانشجویی
G5O2- ارائه اطلاعات لازم به دانشجویان در زمینه حیطه های مختلف المپیادهای علمی دانشجویان
G6*- توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات ( فن آوری اطلاعات و آموزش پزشکی)
G6O1-توسعه دانش و مهارت اعضای هیئت علمی و مدرسین در خصوص فناوریهای نوین آموزشی
G6O2-ارتقاء و توسعه تسهیلات در زمینه بکارگیری فناوریهای اطلاعات
G6O3- امکان دسترسی شبانه روزی دانشجویان به اساتید و کارکنان به شبکه