تعریف برنامه‌ریزی استراتژیک: Strategic Planning

مزایای برنامه ریزی استراتژیک:

• قبل از پیش آمدن مشکلات احتمالی از وقوع آنها خبر می دهد.

• به علاقمند شدن مدیران به سازمان کمک می کند.

• تغییرات را مشخص کرده و شرایط عکس العمل در برابر تغییرات را فراهم می کند.

• هر نیازی را که برای تعریف مجدد سازمان ضروری است تعیین می کند.

• برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بستر مناسب ایجاد می کند.

• به مدیران کمک می کند که درک روشن تری از سازمان داشته باشند.

• شناخت فرصت های بازارهای آینده را آسان تر می سازد.

• دیدی هدفمند از مسائل مدیریت ارائه می دهد.

• قالبی برای بازنگری اجرای برنامه و کنترل فعالیت ها ارائه می دهد.

• به مدیران کمک می کند که در راستای اهداف تعیین شده تصمیمات اساسی را اتخاذ کنند.

• به نحو مؤثرتری زمان و منابع را به فرصت های تعیین شده تخصیص می دهد.

• هماهنگی در اجرای تاکتیک هایی که برنامه را به سرانجام می رسانند بوجود می آورد.

• زمان و منابعی را که باید فدای تصحیح تصمیمات نادرست و بدون دید بلندمدت گردند، به حداقل می رساند.

• قالبی برای ارتباط داخلی بین کارکنان به وجود می آورد.

• ترتیب دهی اولویت ها را در قالب زمانی برنامه فراهم می آورد.

• مزیتی برای سازمان در مقابل رقیبان به دست می دهد.

• مبنایی برای تعیین مسئولیت افراد ارائه داده و به موجب آن افزایش انگیزش را باعث می شود.

• تفکر آینده نگر را تشویق می کند.

• برای داشتن یک روش هماهنگ، یکپارچه همراه با اشتیاق لازم از سوی افراد سازمان در برخورد بامسائل و فرصت ها، انگیزش ایجاد می کند.

رسالت( Mission)

 رسالت دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س)/ دانشگاه علوم پزشکی گیلان، آموزش عالی پرستاری کشور، بسترسازی برای تامین خدمات مطلوب به ذینفعان در ابعاد پایه ای رشته شامل آموزش، پژوهش، مدیریت، توانبخشی، خدمات بالینی و جامعه نگر، با محوریت فرهنگ اسلامی ایرانی مبتنی بر معنویت، اخلاق و رفتار حرفه ای از طریق تربیت نیروی انسانی خردورز، با صلاحیت، نوآور و علاقه مند به رشته و در راستای حرکت در مسیر دانایی محوری سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران و نقشه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد.

 الف) نیازهای جامعه و بویژه نظام سلامت

1.تربیت نیروهای ماهر ،متعهد ،خلاق، متفکر، موثر و کارآمد

2.ارائه مشاوره علمی و فنی به دانشکدههای وابسته و برنامه ریزان آموزشی به منظور گسترش کمی و کیفی آموزش و تربیت افرادی که بتوانند در زمینه آموزش پرستاری و مامایی و ارائه خدمات بهداشتی به شیوه ای مؤثر خدمت کنند

3.ارائه مراقبتهای اولیه تا ارائه خدمات و مراقبتهای تخصصی بر اساس بالاترین استانداردهای مراقبتی و متناسب با نیازهای جامعه

4.ایجاد ارتباط موثر و کارآمد با سازمانهای نظام پرستاری و انجمن پرستاری در جهت افزایش سطح علمی و عملی دانشجویان

ب) توجه به اسناد بالادستی

1. بهره گیری از توانمندی آموزشی و علمی اساتید و دانشجویان دانشکده در جهت سند توسعه متوازن جمعیت

2.بهره گیری از توانمندی آموزشی و علمی اساتید و دانشجویان دانشکده در جهت برنامه ریزی مراقبتی سلامت سالمندان

3.بهره گیری از تکنولوژی و ابزارهای لازم جهت انجام خدمات آموزشی و پژوهشی

4.فراهم آوردن زمینه های نوآوری آموزشی در دانشکده

5.نهادینه کردن سنجش و ارزشیابی

ج) ارزش ها و مسئولیت اجتماعی

  1. رعایت ارزشهای اسلامی

2.تعهد به چشم انداز ملی

3. توجه و رعایت اخلاق حرفه ای

4.توسعه نگرش مدیریت مشارکتی و فعالیت های گروهی

5. مسئولیت پذیری اجتماعی و پسخگویی

6. تحقق عدالت اجتماعی د رحوزه پرستاری

7. توسعه فرهنگ راز داری و همدلی

8. توسعه طرح تکریم و کرامت انسانی

د)مبتنی بر شواهد و شرایط عینی

ارزشیابی مستمر دانشجویان و اساتید

ح)کارآفرینی، فناوری و تولید ثروت در صورت داشتن موضوعیت

1. توسعه ارتباط با مراکز رشد و تحقیقات و فناوری موسسات آموزش عالی

2. توسعه ارتباط اساتید و دانشجویان با مراکز مراقبت پرستاری

3. توسعه ارتباط اساتید و دانشجویان با مراکز سالمندی

4. توسعه ارتباط اساتید و دانشجویان با شرکت های فناوری اطلاعات در جهت توسعه تله نرسینگ

و)حوزه های آموزشی ( اعم از حضوری و مجازی ) و پژوهشی گروه

1.انجام فعالیتهای برنامه ریزی شده آموزش پرستاری

2. هدایت و انجام پژوهش در آموزش در حوزه پرستاری

3. آموزش اعضای هیات علمی در حوزه آموزش و پژوهش

4. مشخص نمودن حوزه های پژوهشی اعضای هیئت علمی

چشم اندازها

بر اساس این برنامه آموزشی در ده سال آینده همگام با دنیای در حال تغییر فراگیرندگان این رشته طبق استانداردهای منطقه ای جهانی آموزش خواهند دید ؛ دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه های مختلف ارائه خدمات در کلیه سطوح پیشگیری مشخص و تثبیت خواهند نمود؛ در سطح ملی پست ها را اشغال نموده ، خدمات اثر بخش و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سطح سلامت جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه خواهند داد؛ و در سطح منطقه ای و بین المللی مطرح خواهند بود

 

 ذینفعان(Stakeholders) :

ذینفعان درونی

ذینفعان بیرونی

دانشجویان  پرستاری

اعضای هیات علمی

کادر اداری، آموزشی و خدماتی

دانشجویان سایر دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی

پرسنل بهداشتی و درمانی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه

مدیران بخش بهداشت و درمان ( معاونت های پژوهشی- آموزشی- درمان- دانشجویی و فرهنگی- بهداشتی و ...)

گروههای صنفی دانشجویی

گروههای آموزشی دانشکده

 سایر اعضاء هیات علمی وابسته به دانشگاه

 

جامعه

سیاستگذاران

ائمه جمعه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی

استانداری- فرمانداری- بخش داری- شورای شهر- شهرداری

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

نظام پرستاری 

نظام پزشکی پزشکی

هلال احمر

ستاد بحران

آموزش و پرورش

بهزیستی

دانشگاه آزاد اسلامی

 درمانگاهها و مطب هاو بیمارستانهای خصوصی

سازمان ها و ادارات شهرستانی (اعم از دولتی و خصوصی )

NGO ها

گروههای علمی و دانشگاههای پزشکی و غیر پزشکی

مراکز تحقیقاتی غیر وابسته به دانشگاه

سازمان های بین المللی مرتبط

کانونهای مذهبی

دانش آموختگان

رسانه های همگانی

مراکز بازنشستگان

سرای سالمندان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارزش ها ( Values)

  1. خدا محوری با تاکید بر حفظ کرامت انسانی
  2. عدالت محوری
  3. پاسخ گویی به نیازهای جامعه
  4. انجام کار گروهی با هدف پاسخگویی در قبال جامعه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان
  5.  رعایت اخلاق حرفه ای، پژوهشی و آموزشی
  6.    تقویت تعاملات آموزشی در سطح ملی
  7.  تفکر و اقدام بر اساس برنامه استراتژیک
  8.  نوگرایی و پرورش استعدادها و خلاقیت ها
  9. تاکید بر شایسته سالاری در انتصابات و بهره مندی از همه ظرفیت های منابع انسانی
  10. توانمند سازی حرفه ای

 

نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها (SWOT)

  نقاط قوت(Strengths):

ارزیابی محیط درونی

نقاط قوت(Strengths)

آموزش

S1- وجود اعضای هیأت علمی توانمند و با تجربه

S2- وجود مقطع تحصیلات تکمیلی در رشته پرستاری سالمندی

S3- وجود سیستم هم آوا، اتوماسیون اداری، نرم افزار ارزشیابی دانشجو و اساتید با سیستم هم آوا

S4- وجود روند رو به رشد ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی

S5- برگزاری برنامه های توانمندسازی اساتید

S6- وجود مرکز آزمون الکترونیک

S7- قدمت بیش از 30 سال دانشکده پرستاری و مامایی

S8- فعال بودن فرایند اساتید مشاور در دانشکده ها

S9- وجود دانشجویان با انگیزه، توانمند و نخبه در دانشکده

S10-وجود انجمن های علمی دانشجویی فعال و علاقه مند

S11 توانایی برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت

پژوهش

S12- وجود شوراهای پژوهشی و آموزشی فعال

S13- وجود زمینه های مثبت برای انجام پژوهش در آموزش

S14 -توانمندی بالای اساتید در امور پژوهشی

S15 -شرکت اساتید در همایش های داخلی و خارجی

مدیریت

S16 -رسیدگی مناسب مسئولین، اساتید و پرسنل به امور ومشکلات دانشجویان

S17 -عضویت معاونت آموزشی دانشکده در هیئت بورد پرستاری کشور

اداری و کارکنان

S19- فعال بودن  وب سایت  دانشکده

S20 -وجود روابط محترمانه با درک متقابل بین کارکنان

فضای فیزیکی و تجهیزات

S21- وجود کتابخانه با برخورداری از کتابهای متنوع و تخصصی به روز

S22- محیط فیزیکی مناسب

S23 اتحاد و صمیمیت کارکنان سازمان با دانشکده ها و گروه های آموزشی دانشگاه

-S24سیستم ایاب و ذهاب منظم جهت انتقال دانشجویان به مراکز کارآموزی

-S25وجود کلاس های استاندارد جهت دانشجویان کارشناسی ارشد

نقاط ضعف(Weakness)

آموزش

W1-  عدم تناسب عضو هیئت علمی به دانشجو (کمبود اعضا هیئت علمی)

W2- عدم دسترسی آسان اعضای هیات علمی به بانک های اطلاعات علمی

W3- ضعف انگیزه  بین دانشجویان جهت انجام امور آموزشی و پژوهشی

W4- عدم وجود مراکز آموزش مهارتهای بالینی (Skill lab) استاندارد و فعال در دانشکده پرستاری و مامایی

W5- عدم وجود بستر مناسب آموزش مجازی از قبیل پهنای باند مناسب سیستم ها ی کامپیوتری به روز

پژوهش

W6- نبود مجله علمی پژوهشی در دانشکده پرستاری و مامایی

مدیریت

W7- ضعف در تدوین فرآیندهای تشویقی برای کارکنان و اساتید با هدف ایجاد انگیزه

W8- عدم تناسب چارت تشکیلاتی با روند رشد و توسعه در دانشکده

W9- تاخیر در پرداخت حق التدریس

اداری و کارکنان

W10 -کمبود کارشناسان با تجربه در حوزه های آموزش , پژوهش و امور اداری و مالی

W11کمبود کارشناسان مجرب و اختصاصی دانشکده پرستاری

فضای فیزیکی و تجهیزات

W12 - محدودیت در ارائه تسهیلات رفاهی به اعضای هیات علمی

W13- پایین بودن سرعت اینترنت

W14 -کمبود تجهیزات آموزشی (کتابخانه ای  ، کامپیوتر و ...) در مراکز درمانی جهت استفاده اساتید و دانشجویان دانشکده

W15- عدم وجود امکانات رفاهی مناسب دانشجویی و اساتید در  دانشکده از قبیل واحد تکثیر- کافی شاپ

W16- عدم وجود خوابگاه مناسب دانشجویی بویژه دانشجویان پسر

W17- عدم وجود امکانات رفاهی مناسب دانشجویی از قیبل رختکن مکان استراحت سلف مناسب و اتاق کنفرانس اینترنت  و کتابخانه در مراکز درمانی

W18-کمبود وجود فضاهای آموزشی متناسب با تحصیلات تکمیلی

W19- محدودیت دسترسی اساتید و دانشجویان به اینترنت در دانشکده

 

ارزیابی محیط بیرونی

فرصت ها(opportunities):

O1: وجود سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور و نقشه جامع علمی به عنوان مبنا و راهنمایی در جهت تدوین برنامه استراتژیک

O2: سیاستگذاری وزارت متبوع بر گسترش کمی و کیفی تحصیلات تکمیلی

O3: وجود فرصت های علمی تحقیقاتی و وجود بستر مناسب برای برنامه های آموزشی و پژوهشی

O4: سیاستگذاری معاونت آموزشی وزارت متبوع بر ارتقاء کمی و کیفی تولیدات علمی توسط اساتید دانشگاهها

O5: اجرای برنامه آمایش سرزمین در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

:O6 وجود هیات ممیزه در دانشگاه

O7: وجود منابع طبیعی خاص

O8: توجه عمومی مردم به سلامت

O9: موقعیت مناسب جغرافیایی

O10: وجود NGOها در استان

O11: وجود جمعیت سالمند در شهر و استان

O12 : توجه به جامعه نگر بودن خدمات پرستاری

O13:همکاری متقابل سازمان نظام پرستاری با دانشکده پرستاری

O14:ارتباط تنگاتنگ دانشکده با اداره پرستاری دانشگاه

O15:همکاری تنگاتنگ اعضای هیئت علمی و آموزشی دانشکده با برنامه های آموزش مداوم

:O16امکان جذب اعتبارات از منابع مختلف مالی برای انجام امور آموزشی و پژوهشی

:O17امکان بهره گیری از همایش های علمی و برنامه های آموزشی در سطح ملی

O18:تلاش مسئولان دانشگاه در جهت اجرای طرح تکریم ارباب رجوع

O19:بازنگری اخیر در برنامه ریزی آموزشی پرستاری توسط هیئت بورد

O20:وجود مراکز تحقیقاتی در سطح استانی و کشوری جهت حمایت از طرح های کاربردی

O21:تلاش مراکز آموزشی درمانی در اجرای طرح های حاکمیت بالینی (به عنوان عامل موثر در کاهش شکاف موجود بین آموزش و بالین)

O22:وجود فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مستعد در رشته پرستاری

O23:در نظر گرفتن سهمیه بومی برای پذیرش دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف

O24:نیاز روزافزون جامعه و خدمات پرستاری

O25:وجود منابع علمی فراوان در رشته پرستاری

O26:وجود رقابت سالم بین دانشکده های پرستاری

O27:دسترسی به منابع علمی جدید از طریق شبکه

تهدیدها(Threats):

T1: ناکافی بودن و نامشخص بودن روند و زمان تخصیص اعتبارات به دانشکده

T2: نبود سیاست جامع و مدون در خصوص امور رفاهی اعضاء هیات علمی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

T3: تمرکز بیشتر آئین نامه ارتقاء اعضاء هیات علمی به انجام فعالیتهای پژوهشی در مقایسه با آموزش

T4: عدم تطابق سرانه آموزشی با هزینه کرد دانشکده

T5: عدم تناسب تعداد مجوز ها و تعداد پستهای جذب هیأت علمی با روند توسعه دانشکده

T6: عدم تناسب تعداد مجوز های نیروی انسانی غیر هیأت علمی با روند رو به رشد دانشکده

T7:نبود آمادگی کافی برای مدیریت بحران

T8: گسترش روحیه مدرک گرایی درجامعه

T9: دسترسی دانشجویان و کارکنان مراکز آموزشی درمانی به مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد

T10: وجود نگرش درمان محور به جای سلامت محور درجامعه

G: اهداف کلان دانشکده پرستاری:

G1: اصلاح ساختار سازمانی و چارت تشکیلاتی هیات علمی به تفکیک گروه های آموزشی و کادر نیروی انسانی مورد نیاز

G2: توسعه کمی و کیفی آموزش در گروه پرستاری

G3: توسعه کمی و کیفی تحقیقات در گروه پرستاری

G4: ارتقاء سطح انگیزش نیروهای انسانی در گروه پرستاری

G5: ارتقاء سطح تعامل درون بخشی و برون بخشی

G6: ارتقاء سطح توانمندی اعضای هیات علمی

G7: ارتقاء سطح توانمندی دانش آموختگان گروه پرستاری

G8: توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات

G9:گسترش تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته  پرستاری داخلی و جراحی تا پایان برنامه 5 ساله

G10:گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی

G11: ارتقاء کیفیت خدمات سلامت ارائه شده توسط دانشجویان و اساتید دانشکده

G12جذب و گسترش مربیان بالینی به صورت هیئت علمی

G13 ارتقا رشته سالمندی

G14 تشکیل گروه های آموزشی جداگانه( داخلی جراحی، روان پرستاری، کودکان و سالمندی ...)

راهبردها:

G1: اصلاح ساختار سازمانی و چارت تشکیلاتی هیات علمی به تفکیک گروه های آموزشی و کادر نیروی انسانی مورد نیاز

  1. اضافه نمودن ردیف اختصاصی اعضای هیئت علمی به تناسب تعداد دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد
  2. تفکیک مدیر گروه گرایش های متعدد در پرستاری (داخلی جراحی – روانپرستاری – کودکان-سالمندی)
  3. جذب هیئت علمی با گرایش سالمندی˛ کودکان و روان پرستاری
  4. بررسی و اصلاح مجدد ساختار تشکیلاتی با حضور نمایندگان معاونت توسعه دانشگاه
  5. تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای طرحی و کارشناس گروه پرستاری به هیئت علمی به صورت رسمی یا تعهد خدمت هیئت علمی
  6. جذب نیروی کارشناس اداری آموزش در گروه پرستاری
  7. جذب اعضای هیئت علمی جدید(کارشناسی ارشد) به صورت طرح تعهد خدمت 

G2: توسعه کمی و کیفی آموزش در گروه پرستاری

  1. جذب دانشجو متناسب با تعداد اعضای هیئت علمی
  2. آموزشی نمودن مراکز درمانی در شرق گیلان
  3. تخصصی نمودن کارآموزی در بخش های مختلف بر اساس طرح دوره
  4. تطابق طرح درس با محتوی و سرفصل
  1. افزایش توانمندی اعضای هیئت علمی در زمینه های مختلف آموزشی 
  1. ارتقای سطح آگاهی و مهارت دانشجویان دانشکده در زمینه های مختلف علمی
  1. تکمیل کادر نیروی انسانی و منابع آموزشی مرکز توسعه آموزش دانشکده 
  1. ارتقای روش های آموزشی و ارزشیابی تئوری و بالینی دانشجویان و اساتید 
  1. بازنگری کوریکولوم و ارایه پیشنهادات به EDC دانشگاه علوم پزشکی
  1. ارزیابی درونی دانشکده
  1. برگزاری کارگاه های توانمند سازی اعضا هیئت علمی در زمینه روش های نوین آموزش 

G3: توسعه کمی و کیفی تحقیقات در گروه پرستاری

  1. تشکیل هسته های پژوهش در گروه و دانشکده پرستاری
  2. توسعه کمیته تحقیقات دانشجویی
  3. تخصصی نمودن کمیته تحقیقات دانشجویی در پرستاری
  4. تشکیل گروه های پژوهشی دانشجویی با اساتید
  5. برگزاری وبینارهای تحقیقاتی
  6. راه اندازی مجله علمی پژوهشی
  7. راه اندازی مرکز تحقیقات مراقبتی و پرستاری

G4: ارتقاء سطح انگیزش نیروهای انسانی در گروه پرستاری

  1. معادل سازی فعالیت های 7 گانه اعضای هیئت علمی
  2. تفکیک اساتید آموزشی از پژوهشی
  3. تشویق جداگانه اساتید استفاده کننده از روش های نوین آموزشی در روز استاد
  4. شایسته سالاری در نظام پاداش و باز نویسی نظام نامه تشویقی
  5. توسعه بسته های تشویقی مادی– معنوی

G5: ارتقاء سطح تعامل درون بخشی و برون بخشی

  1. برگزاری نشست های متعدد و مداوم با دیگر افراد در سازمان
  2. تشکیل منظم جلسات درون گروهی
  3. تشکیل جلسات منظم با مدیران پرستاری – سوپروایزر – مترون  مراکز درمانی
  4. تشکیل کارگروه آموزش بالینی در دانشکده با ترکیب اعضای هیئت علمی

G6: ارتقاء سطح توانمندی اعضای هیات علمی

  1. برگزاری کارگاه های آموزشی
  2. اختصاص امتیاز در ارتقا – حق التدریس- معادل سازی شرح وظایف
  3. افزایش ضریب امتیاز حضور اعضا هیئت علمی در بالین جهت تبدیل وضعیت ˛ترفیع پایه و ارتقاء مرتبه
  4. استفاده از دوره های کوتاه مدت آموزشی
  5. برگزاری کارگاه های توانمند سازی بر اساس نیاز سنجی اعضای محترم

G7: ارتقاء سطح توانمندی دانش آموختگان گروه پرستاری

  1. برگزاری آسکی قبل از ورود در عرصه
  2. برگزاری آزمون عملی در کارآموزی و کارورزی
  3. استفاده از پتانسیل کار دانشجویی
  4. انتقال دانش از طریق سامانه آموزش مداوم
  5. ارتباط تنگاتنگ با دانش آموختگان و نیاز سنجی مداوم

G8: توسعه کمی و کیفی فناوری اطلاعات

  1. ارتقا سیستم های کامپیوتر و انفورماتیک در دانشکده
  2. توسعه زیرساخت و بستر نت
  3. آموزش همگانی مهارت های ICDLبه پرسنل

G9:گسترش تحصیلات تکمیلی و جذب دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته  پرستاری داخلی و جراحی تا پایان برنامه 5 ساله

  1. ایجاد رشته کارشناس ارشد داخلی جراحی
  2. جذب دانشجوی کارشناسی ارشد درسال1403
  3. جذب  وتکمیل چارت تشکیلاتی اعضای هیئت علمی
  4. هماهنگی و همکاری و تفاهم نامه با دانشکده شهید بهشتی رشت در تامین استاد و منابع

G10:گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی

  1. ایجاد تفاهم نامه پژوهشی
  2. اختصاص امتیاز ویژه به پژوهش در سازمان ها و مراکز پژوهشی
  3. انعقاد تفاهم نامه های علمی – آموزشی و تحقیقاتی متعدد با مراکز تحقیقاتی در استان و خارج استان

G11: ارتقاء کیفیت خدمات سلامت ارائه شده توسط دانشجویان و اساتید دانشکده

  1. تفاهم نامه با مرکز درمانی
  2. گسترش کارآموزی و کارورزی های دانشجویان در مراکز آموزشی˛ درمانی و مراقبتی

G12جذب و گسترش مربیان بالینی به صورت هیئت علمی

  1. اخذ و ایجاد تشکیلات جهت جذب مربی بالینی
  2. ایجاد ردیف مربی بالینی
  3. جذب فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد درقالب هیئت علمی طرح نیروی انسانی
  4. رایزنی با مراکز بالاتر در دانشگاه و وزارت متبوع

G13 ارتقا رشته سالمندی

  1. ارتقا کارآموزی در سالمندی
  2. انجام کاراموزی در مراکز خانه سالمندان
  3. اختصاصی نمودن تدریس بر اساس نیازمندی های سالمندان
  4. همکاری برون سازمانی با سازمان بهزیستی استان گیلان
  5. همکاری برون سازمانی با شورای سالمندی کشور و استان گیلان

G14 تشکیل گروه های آموزشی جداگانه( داخلی جراحی، روان پرستاری، کودکان˛ سالمندی و ...)

  1. افزایش ردیف های جذب اعضای هیئت علمی 

توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار از دانش آموختگان

  1. مهارت های ارتباطی
  2. استفاده ماهرانه از وسایل موجود در بخش
  3. تعامل بین بخشی
  4. کار در محیط های حرفه ای
  5. تفکر نقادانه
  6. مهارت های حل مساله
  7. شناسایی مشکلات فوری بر اساس نتایج آزمایشات
  8. آموزش به مددجو و خانواده
  9. درخواست و ارائه مشاوره حرفه ای
  10. یادگیری مادام العمر
  11. ثبت و ارائه گزارش

ب)مهارت های عملی:

مهارت

1

حمام بیمار در تخت (کامل- با کمک مددجو)

2

حمام دوش و وان مددجویان حسب مورد

3

ماساژ نقاط تحت فشار پوست( مثل Bed Sore  )

4

شستن سر در تخت

5

مراقبت از سر آلوده

6

مراقبت از دهان و دندان

7

درست کردن تخت بست   ه و تخت باز با مددجو

8

جابجا کردن مددجو از تخت به صندلی و برانکارد و انتقال( و بالعکس)

9

وضعیت دهی(Positioning)

10

انجام تمرینات فعال و غیرفعال در مددجویان

11

اندازه گیری فشار خون و ثبت آن

12

اندازه گیری تنفس و ثبت آن

13

اندازه گیری نبض و ثبت آن

14

اندازه گیری درجه حرارت و ثبت آن

15

اندازه گیری درد

16

پذیرش مددجو در بخش

17

برنامه ریزی و اجرای عملیات ترخیص

18

سنجش و پایش جذب و دفع مایعات و ثبت آن

19

دادن لگن

20

گرفتن نمونه مدفوع(ساده و کشت)

21

دادن لوله ادراری

22

گرفتن نمونه ادرار(ساده و کشت)

23

انواع تنقیه

24

مراقبت از انواع استومی

25

گرفتن نمونه خلط

26

انواع کمپرس سرد

27

انواع کمپرس گرم

28

مراقبت از بیمار ایزوله و ایزوله معکوس

29

تغذیه از راه دهان

30

سنداژ معده

31

گاواژ

32

لاواژ

33

سوندگذاری مثانه

34

اکسیژن درمانی

35

ساکشن دهان، حلق و بینی

36

مراقبت از تراکیاستومی و ساکشن آن

37

مراقبت از راه عبور هوای مصنوعی و ساکشن آن

38

انواع پانسمان

39

مراقبت از درن

40

شست و شوی زخم

41

کشیدن بخیه

42

انواع بانداژ

43

دارو دادن خوراکی

44

دارو دادن به شکل عضلانی(تزریق)

45

دارو دادن به شکل وریدی(تزریق)

46

دارو دادن به شکل داخل جدی، جلدی و زیر جلدی

47

تستintradermal

48

وصل کردن سرم و مراقبت از آن

49

کار با پمپ انفوزیون

50

ریختن قطره گوش، چشم و بینی، پانسمان و شست شوی چشم

51

گذاشتن شیاف(واژینال رکتال)

52

مراقبت از پرینه

53

گرفتن نمونه خون

54

آموزش به مددجو و مراقب

55

آماده کردن مددجو برای اتاق عملو اتاق پروسیجر

56

پذیرش بیمار از اتاق ریکاوری و مراقبت از بیمار بعد از عمل

57

مراقبت از جسد

58

شنیدن ضربان قلب جنین

59

اندازه گیری حرکات جنین

60

اندازه گیری قله رحم

61

وزن کردن مادر و بررسی تغییرات وزن مادر

62

کنترل فشار خون مادر و بررسی تغییرات فشار خون

63

اندازه گیری انقباضات رحم

64

بررسی ضربان قلب جنین در مراحل زایمان و بررسی تغییرات آن

65

مراقبت از مادر در مراحل مختلف زایمان

66

آموزش به مادر در مراحل مختلف زایمان

67

گزارش نویسی مبتنی بر فرآیند پرستاری

68

اندازه گیری علائم حیاتی کودک و نوزاد

69

تعیین میزان دردکودک

70

دادن داروی خوراکی به کودک

71

برقراری خط ورید محیطی

72

تهیه سرم ، تبدیل میزان و محاسبه  قطرات

73

کار با میکروست

74

خون گیری از پاشنه نوزاد

75

خون گیری محیطی

76

دادن شیاف به کودک

77

ریختن قطره گوش و شست و شوی گوش

78

ریختن قطره گوش در کودکان

79

شست و شوی گوش ، شست و شوی چشم

80

سونداژ کودک (مذکر و مونث)

81

جمع آوری ادرار کودکان با کیسه

82

تعییه سوند NGT   و OGT در کودک و نوزاد

83

اکسیژن درمانی (کودک و نوزاد)

84

تغذیه نوزاد با شیر دوشیده مادر یا مصنوعی

85

کار با انکوبا تور

86

وضعیت دهی (positioning ) نوزاد و مادر در هنگام شیردهی

87

فیزیوتراپی تنفسی

88

ترانسفوزیون خون

89

مراقبت از نوزاد در تعویض خون

90

احیاء پایه نوزاد

91

احیاء پایه کودک

92

ساکشن باز و بسته لوله تراشه

93

مانور های کاربردی در آسپیراسیون جسم خارجی

94

مهارت کنترل بیمار در حالات پرخاشگری کنترل Snicde

استفاده از مدل SWOT 5 برای تدوین استراتژی ها

درSWOT با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل نیروهای پنجگانه رقابتی، محیط خارجی سازمان مورد بررسی قرار می گیرد. تجزیه و تحلیل SWOT در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان بوده تا بتواند به درستی در فرصتهای محیطی سرمایه گذاری کند و اثر تهدیدات را به حداقل برساند. مدل تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات محیطی SWOT=STRENGTHS WEAKNESSES, OPPORTUNITIES, THREATS در واقع موقعیت استراتژیک سازمان را در یک زمان معین به تصویر  می کشد.

الف- نقطه قوت:

نقطه قوت یک سازمان یک کاربرد موفق از یک شایستگی یا بهره برداری از یک عامل کلیدی درجهت توسعه رقابت پذیری شرکت می باشد.

مزیت های شما چیست؟

چه چیزی را خوب انجام می دهید؟

ب- نقطه ضعف:

نقطه ضعف یک سازمان یک کاربرد ناموفق از یک شایستگی یا عدم بهره برداری از یک عامل کلیدی که رقابت پذیری شرکت را کاهش می دهد.

چه چیز می تواند بهبود داده شود؟

چه چیز بطور نامناسبی انجام می شود؟

از چه چیزی می توان اجتناب کرد؟

ج- فرصت:

یک فرصت یک حالت خارجی است که می تواند بصورت مثبت بر پارامترهای عملکردی شرکت تاثیر گذاشته و مزیت رقابتی که ایجاد کننده اقدامات مثبت در زمان مناسب است را بهبود دهد. از جمله فرصتهای پیش روی یک شرکت می توان به بازارهای توسعه یافته همچون اینترنت و نیز حرکت به سمت بخش جدیدی از بازار که سود بیشتر دارد و یا بازارهای رها شده توسط رقبا اشاره کرد.

در چه جایی با تغییرات مثبت روبرو هستید؟

چه روندهایی جالب و مورد توجه می باشند؟

د- تهدید:

یک فرصت یک حالت خارجی است که می تواند بصورت منفی بر پارامترهای عملکردی دانشکده تاثیر گذاشته و مزیت رقابتی که ایجاد کننده اقدامات مثبت در زمان مناسب است را کاهش دهد. از جمله تهدیدات می توان به ظهور رقبای جدید، معرفی محصول جدید توسط رقبا، مالیات و غیره اشاره کرد.

آخرین بروز رسانی : 1402/04/20